fredag 12. november 2010

Vakkert, insipirerende, jordnært og ærlig


Lei av kristen listepop? Savner du noe med mer dybde og kvalitet? Liker du salmer, men leter etter noe nyskrevet og "up to date", som ikke er sirumpet. Vel, jeg anbefaler på det varmeste Maria Gustin Bergstrøm! Hun er som en oase av kvalitet, i en verden med mye "plastikk". For et par år siden debuterte hun med sin egen cd "Solregn". I år kom cden "Mellan trasiga kanter och trådar av guld".

Maria har tekster som holder høy poetisk kvalitet. De er varke, dype, ærlige og gjennomtrengende, men også lekende og lette. Tematisk veksler de mellom nydelig og rørende lovssang og treffsikre refleksjoner om menneskelivet, skaperverket og Gud. Det er dessverre sjelden jeg hører noen som skriver så livsnært i kristne sammenhenger. Tekstene er dypt plantet i jord, med en smak av himmel.

Musikken er vakker og inpirerende. Den er i utgangspunktet "moderne", men har spor av lekende svensk og irsk folke musikk, men også noen ganger melankolsk jazz. Intrumenteringen er behagelig og er sensitive til tekstene. Jeg setter pris på at den ikke er overdådig: piano (hennes egen ektemann), gitar, saksofon, fløyter, fiolin, perkusjon og noen ganger strykere. Det er deilig å kunne lytte til fengende lovssang som greier å rive meg med, uten å oversvømme den i trommer og alle mulige "power" effekter. I stedet er lovsangen nyansert og nesten litt "lavmælt", som en avstemt krydret rett på en gourmet restaurant: her er det ingen som har saltet i hjel maten!

For meg som er opptatt av et livsærlig og jordnært kristenliv, har Maria Gustin Bergström blitt et musikalsk og åndelig herremåltid på vandringen. Det er merkbart at både Maria (som har skrevet all tekst og musikk selv!) og hennes medmusikanter har et hjerte for Gud. Jeg takker dem alle for velsignelsen og håper at de kan velsigne også mange andre!

Sjekk forøvrig hennes hjemmeside: www.mariagustinbergstrom.se

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar